
1

Turkish and Kurdish Media Production in Europe: A Comprehensive Overview*

Isabelle Rigoni

In his panorama of the ethnic media, Jean-Paul Marthoz (2001) rightly notes the « mediatic

profusion » of the migrants from Turkey. If the publication of the European editions of the

Turkish press is relatively precocious, it is however difficult to mention a real plurality. In the

1970-80s, the Turkish State gives the means to the public media and encourages the ones in

its favour to be diffused in Europe. The establishment of the national Turkish media amongst

the migrants leads to a partisan information and supplies with nostalgia of the homeland.

From the 1990s, the implementation of new information and world communication

technologies permits the migrants from Turkey to develop new media. The intensification of

exchanges produces dynamic effects on groups, especially political and religious ones, which

would not have grown on the international sphere without overtaking traditional

communication. As Arjun Appadurai notes, « we need to pay a special attention to the

relation between mass mediation and migration, the two facts that underpin my sense of the

cultural politics of the global modern. In particular, we need to look closely at the variety of

what have emerged as diasporic public spheres. […] As mass mediation becomes

increasingly dominated by electronic media (and thus delinked from the capacity to read and

write), and as such media increasingly link producers and audiences across national

boundaries, and as these audiences themselves start new conversations between those who

move and those who stay, we find a growing number of diasporic public spheres » (A.

Appadurai 1997: 21-22). Even if I would not use the word « diasporic » to define the

initiatives of the migrants from Turkey on the European public spheres, my general argument

is that ethnic media are playing an increasingly centrality to the exercise of full citizenship.

This full citizenship, which confirms the Habermasian notion of active citizenry, should not

only be understood in a legal sense, but as a key word in debates over desirable combinations

of rights, responsibilities and competences. In Stephen Castles and Alastair Davidson words,

« the fundamental problem is to work out new rules of conviviality, which provide not only

the basis for equality, but also the conditions for cross-cultural communication and the

development of a new sense of community » (S. Castles & A. Davidson 2000: viii). In fact,

                                                
* This text takes up elements of my paper “Les médias des migrants de Turquie en Europe” in I. Rigoni & R.
Blion (2001), p.207-220.



2

the collaboration between national and ethnic media would contribute to enhance both

conviviality and cross-cultural communication.

I take in this paper the case of the Turkish and Kurdish media in the European countries of

immigration. In practice, I intend to emphasise the main moments and actors of the Turkish

and Kurdish media in Europe, as well as outline the trends and tendencies of the media

consumption of the migrants. In so doing, I will focus my contribution on the analysis of the

role of these media in the processes of inclusion, exclusion, participation and community

building.

Monopoly and homeland nostalgia

The Turkish State has been for a long time much more active and influential in the media than

in the migrant associative sphere. Until the 1980s, the migrant associations reproduce the

multiplicity and the complexity of the political and religious currents available in Turkey,

without any intervention of the Turkish State. The freedom of association, authorised to the

foreigners in Germany in 1964 and made easier in France in 1981, encourages associative

initiatives. The exile of political refugees permits the organisations to make up an important

human and financial fish pound while the mother-organisations are victims of the

insufficiency of democratisation in Turkey. The Turkish State took its time in creating a space

of control in the host countries of the immigrants (pressure for the ban on illegal

organisations, campaigns of Turkish politicians by the migrants, exportation of the Turk-

Islamic synthesis). At the end of the 1970s, the domination of the Turkish State on the media

is much more obvious than on the political and religious organisations.

The Turkish national press has been exported for more than twenty years before the

opposition newspapers (left-wing and religious) have been published in Europe. From 1971 to

1990, the Turkish-speaking dailies available in Europe vary from liberal, nationalist, religious

and conservative trends (see table 1). As an exception, Milli Gazete, only available on

subscription or in the associations belonging to the Islamic network Milli Görüş, is the most

serious concurrent to the press delivered by newsagents. The main Turkish dailies are

published in Germany and immediately delivered overall Europe with a supplement related to

the situation of the migrants in which the political tone and vocabulary are often more radical.



3

Likewise, before the liberalisation of the airwaves, the Turkish State made sure of the

monopoly of the diffusion. It built television relays supplying a better coverage to the State

channels TRT 1, 2, 3, 4 and TRT-INT(ernational) picked up in Europe since 1990. The

Turkish State is the first to provide the migrants with television broadcasts through the TRT-

INT channel which concerns also the « Diş Türkler » (outside Turks) living in Caucasia and

Central Asia (TRT-INT Avrasya). This policy is clearly exposed in the review of the Turkish

post office and telecommunication services, PTT Dergisi: « TV-5-International in Europe:

according to their requests, our fellow workers in Europe directly link up to the Turkish-

speaking television. Nostalgia is done: our fellow workers, living by tens of thousands in

Germany, Belgium, Netherlands, France and other central European countries, have the

possibility to learn the news in Turkey, to listen their own music, to bring up their children

according to their own culture. In so doing, […] our fellow workers in Europe get rid of

uncontroled [denetimisiz] broadcasts from the cabled TV channels which emit without any

knowledge and consciousness [bilinçsizce], and are the copies of the German and Dutch

broadcasts. » (S. de Tapia et alii 1997: 153-154). The homeland nostalgia (vatan hasretleri) is

a recurrent theme of the Turkish official literature. It is taken up by the State to justify the

« extrusion » of the Turkish television. While redefining the different aspects of the so-called

Turkish identity, the Turkish State intends also to create the image of a unified community

representing the interests of Turkey.

New technologies help old media

New information and world communication technologies counterbalance the State power,

which can not anymore claim the seizure of the information on the whole media production.

Firstly, the press diversifies as the popularity rating of the biggest national dailies erode. In

Turkey, the press hardly maintain its sales which fall in two years of 500 000 copies, going

from 3 millions in 1987 to 2 500 000 in 1989 (Turkish Daily News 16.04.99). The national

dailies, in their majority, do not manage to go beyond the crisis. During the 1990s, television

campaigns, lottery and seductive covers try, without great success, to regain the depoliticised

readers. The papers are often poor and rarely affect the society; politics are covered by the

institutional news and editorials. Although technically modern and still financially viable, the

Turkish press suffers from the lack of investigative journalists who fear legal prosecutions,

imprisonment (İsmail Besikçi, Ragip Duran) and even extra-legal execution (Metin Göktepe)



4

(Reporters sans frontières 1998). (Self)censorship plays an important role in the trend towards

desinformation. Nevertheless, some newspapers intend to break the impasse, such as the daily

Radikal or the satirical weekly Leman whose sales have shot up but which is read by the

urban young middle-class.

In Europe, the success of the Turkish national dailies follows the curve already drawn up in

Turkey. The biggest newspapers, Hürriyet, Türkiye, Sabah et Milliyet, maintain the same

order on the sale panorama as in Turkey. However, other newspapers are sold by the

European newsagents in the 1990s: the Sunni Zaman (1990), the left-wing Kemalist Aydınlık

(1992), the pro-Kurdish Özgür Politika (1995), the leftish Cumhuriyet (1996), the leftist Emek

(1996), the liberal Sabah (1996), the right-wing nationalist Ortadoğu (1996) as well as two

weeklies (1990) (see table 1). Although the most critical newspapers are not distributed

among migrants, the Turkish press offers a wider pluralism. Moreover, the Internet favours

access to both Turkish and Kurdish newspapers, especially to those which are not distributed

in Europe or whose diffusion is confirmed among the political, religious or ethnic

associations.

The main media changes are certainly related to the popularisation of the satellite television

together with the liberalisation of the waves in Turkey. The end of the State monopoly occurs

abruptly with the pressure of the public opinion – to begin with economic actors – and the

migrants. The first private experience is carried by Ahmet Özal (son of the late President),

who creates in 1990 the channel Star, broadcasting on the Turkish networks from Germany.

Consequently, the broadcasts then the channels dedicated to the migrants increase.

Transmitters are built in Europe and are then transferred in Turkey. In front of the popular

craze for private broadcasts, the CHP-DYP coalition government (People’s Republican Party

of Deniz Baykal, Right Path Party of Tansu Çiller) is forced to ratify the practice and amend

the article 133 of the Constitution. The High Council of radio and television, immediately

created, remains overall powerless facing the exponential growth of the media. Stéphane de

Tapia has counted 1 010 radios and 620 television channels broadcasting in 1995 on the

Turkish territory (S. de Tapia et alii 1997: 158)! Consequently, the Turkish satellite offer

explodes in Europe with 25 TV channels as soon as 1996 (see table 2). Most of them belongs

to private owners and are broadcasted via the satellites Eutelsat and Türksat, with some

exceptions. They are mainly commercial (for 16) although some are religious (one pro-Refah,

another belonging to Fethullah Gülen and a third controlled by the daily Türkiye) or political



5

(such the Pro-Kurdish Medya-TV). We must add 17 radio channels, of which some have

Kurdish-speaking broadcasts, generally linked to the television channels and transmitted by

the same satellites or even by Internet. This situation implies less a loss of sovereignty from

the European States than from Turkey, which can not control the broadcasts transmitted from

abroad. While the Turkish State claims its right to destroy the satellite antenna in the South-

eastern areas under state of emergency, it only temporarily achieves to make ban the

broadcasts of the Kurdish channel Medya-TV (I. Rigoni 2001).

The widespread access to the new technologies benefits the immigrants. They now are more

easily linked to their homeland and also to the political and religious networks which have

gained powerful ways of mobilisation. In Turkey as well as in migration, the conservative or

so-called traditional groups instrumentalise the new technologies. During its electoral

campaigns, the Sunni Refah Party has indeed broadly taken advantage of the opportunities

given by the televised mediatisation, using TV sets for political debates and creating its

channel Kanal 7 in 1995. The satellite offer, the exchange of fax messages and electronic

mails, the use of mobile are so many elements, which bring non-State actors new resources,

quicker and highly efficient, and able to escape State control. This communicational network

offers the modern group its modes of preservation and perpetuation. The multi-angle relations

between the migrants, the host countries and Turkey have become more acute. This is

especially the case for the Kurds.

The Kurdish media: Plural Voices

It is advisable to add to the panorama of the Turkish and Kurdish media many initiatives,

mainly conducted by associative militants. In this respect, the Kurdish associations are

particularly prolix and often represent by their own existence a challenge to the States. While

the coverage of the conflict by the Occidental media is weak or motivated by imperatives

related to home security (O. Grojean 2000), the Kurdish media grow, especially the press, as

well as information and propaganda. This has been distributed in Europe since the early 1980s

and expanded with the settlement of the migrants and the arrival of the asylum seekers in the

late 1990s. Besides the pro-Kurdish daily successively named Yeni Ülke, Özgür Gündem,

Özgür Ülke, Yeni Politika or Özgür Politika and distributed since 1995, dozens of newspapers

and magazines are published by Kurdish associations and private publishers in Europe. I have



6

found 77 of them (see table 3). The publishers are mainly located in Germany (25 of them)

and in Sweden (21), then in Belgium (6), in France (5) and in the United-Kingdom (1). The

periodicals, often monolingual or bilingual but more rarely multilingual, are mainly written in

a Kurdish language (Kurmancı: 38, Zaza: 11, Sorani: 8), in Turkish (31), then in German (12),

in French (7), in English (7) or in other languages (4). Most of them are dealing with political

and cultural questions, some are dedicated to women, young people or intra-Kurdish

minorities, while the epicentre of the artistic production is in Sweden. Delivered through

efficient associative networks, many of these newspapers (especially the Feyka bulletins,

close to the former Kurdish Workers Party of Abdullah Öcalan, and the Komkar publications,

close to the Kurdistan Socialist Party of Kemal Burkay) benefited from the Internet.

Moreover, some websites (such as the Kurdistan Library and Documentation Center, based in

Stockholm, and the Kurdistan Web) supply many links with periodicals. Besides the migrants,

the Kurds living in Turkey have access to the information provided on the world wide web: in

addition to the multiplication of Internet café in the whole country, 2,2 millions of people

have had subscribe to Internet at mid-January 2001 (Sabah 28.01.01). A huge part of the

information available in Europe but forbidden in Turkey become accessible to the Kurds,

wherever they live.

Perhaps more than the press accessible to the Internet readers only, the satellite television

constitutes an important vector for ethnicity and favours the identity continuation without

taking part in the armed conflict. Medya-TV (called Med-TV then CTV) is the only

representative of the Turkish Kurds while two other Kurdish television have been created in

Iraqi Kurdistan (Kurdistan TV emits from Erbil since December 1998, Kurdsat TV emits

from Suleimanieh since January 2000). Medya-TV is created during autumn 1994 when the

liberalisation of the waves frees Turkey from the monopoly of national diffusion. Moreover,

the Kurdish question seems at that time more than ever in an impasse: the methods employed

by the government of Tansu Çiller (June 1993-January 1996) seriously embittered the

conflict. Most of Medya-TV broadcasts are made in Denderleeuw near Brussels before being

sent to London for the satellite transmission. Some offices are also located in Köln (film

purchase, translations), Stockholm (Iran and Iraqi Kurds broadcasts and translations),

Moscow (translations) and, since late 2000, La Plaine-Saint-Denis in the suburb of Paris.

Over around 150 people working, sometimes as volunteers, for the Kurdish TV channel, most

of the journalists are Kurds while several Europeans deal with technical and administrative

matters (I. Rigoni 2000). Most of them emphasise the role of Medya-TV as an information



7

channel, insisting on the function of interface between the migrants, the families and political

organisations on both sides of the Turkish-Kurdish areas. Some report the existence of a

consensus within the team, justified by the « priority of struggle » a mutual enemy, the

Turkish State, essential cement of the channel. The Turkish State doess not hesitate to abuse

its power to stop the Kurdish TV from broadcasting and its output to be received. Several

episodes disclose the clashes between Medya-TV and the Turkish State. In Turkey, the

jamming of Medya-TV broadcasts intensified after the escape and the kidnapping of Abdullah

Öcalan, while the Turkish government tried to make the European States aware of the

channel’s closure. At several times, the collaboration of the Turkish and European police

turned out to be quite effective, especially in Belgium, in Germany and in France. The British

licence of the Kurdish channel has even been suspended and Medya-TV could not broadcast

from March 22 to May 29, 1999 following accusations relative to « appeals to violence ».

The Kurdish media often share the particularity to have been created by and to be sustained

thanks to associative militants implicated in the Kurdish identity and cause recognitions, both

at local, national and international levels. Moreover the information processing is sometimes

radically different depending on whether the media are Turkish, Kurds or European. The

example of the papers published from the arrival of Abdullah Öcalan in Italy to his

kidnapping in Kenya and his death sentence in Turkey is particularly useful. On the one hand,

two main Turkish dailies unanimously denounce the barbarity of this « children killer » and

the « terror » he provoked in Turkey from the beginning of the armed struggle of the PKK in

1984. On the other hand, the Kurdish media, including those who never defended Öcalan

before, as well as, original phenomenon, some publications of extreme left-wing movements,

rise up against the extrusion of the Turkish sovereignty and the influence of the professional

army on the political and judicial affairs. The comparison with the edition of November 22,

2000 will illustrate this dichotomy. The pro-Kurdish daily Özgür Politika publishes on its first

page a huge picture of the manifestation led by « 100 000 » sympathisers of the PKK in front

of the European Court of Human Rights in Strasbourg, with the slogan « free Öcalan and

peace in Kurdistan ». On the same day, the nationalist daily Hürriyet publishes also on its first

page a picture of the same size showing this time the Strasbourg march of the Turks « against

terror ». The information processing is here radically different and reproduces faithfully the

Turkish political debate. In the same time, the discourse of the European media evolves and

becomes more nationally oriented, referring to the only events occurring on their own

territories. In Europe, the propensity to violence of the PKK frightens and, in some cases, the



8

concept of terrorism is used by the press to the end of political disqualification (some talk

about a so-called imported war). In that context, the Kurdish or pro-Kurdish media deserve

credit for proposing a third path which does not content itself with the defence of its own

interests but also provides free information. While the State and government’s successive

leaders increase their declarations, in the biggest Turkish dailies, against the use of Kurdish

languages (Milliyet 26.12.99, Hürriyet 01.11.99), on the contrary, the Kurdish media in

Europe prove that their use do not stand in the way of Turkey’s integrity but is rather an effect

of the democratisation of the country. Last but not least, the Kurdish media take a stand

against a Turkish press which does not deal with Kurdish-related issues. It is the same, for

other reasons, with the youngsters of Turkish and Kurdish origin born in European countries.

These young people do not recognise themselves fully neither in the Turkish traditional media

nor in the European ones.

The Young German-Turkish Journalists on the Spotlight

In the middle of a moral and financial crisis, the Turkish press remains stiff. The financial

crisis that affected all the biggest newspapers in February 2001 resulted in the redundancy of

many journalists and leading writers in both Europe and Turkey1. Above all, the Turkish press

does not meet directly with the interests of the youngsters of Turkish or Kurdish origin, whose

media consumption is also oriented towards the European media. Indeed, we observe a real

consumer strategy since these young people direct their choices rather according to the market

offer than to a national or ethnic preference. The surveys carried out in November/December

1991 and in October 1997 by the Office for Foreigners of the Berlin Senate

(Ausländerbeauftragte des Senats von Berlin) on a representative sample of 1,000 16-25-year-

old young people from Turkish and Kurdish origin, show that trend, which I have also

observed during qualitative research carried out in France and in Germany.

To the question « What are your main means of information? » asked in the surveys of the

Berlin Senate, the television arrives at the first place: the German TV channels interest 72,7%

of the young people approached in 1997 against 75,4% in 1991, and the Turkish TV channels

interest 68,7 % (against 53,5 %). The German press is read by 52,3 % (59,1 %) of the young

people interviewed and the Turkish press by 48 % (50,9 %). The German radio broadcasts are

                                                
1 Gürsel Köksal, « Krise als Chance begreifen », Persembe, 8 March 2001 (and Cumhuriyet-Hafta, 03.03.01).
See also: <http://www.medyakronik.com/guncel/280201m.htm>.



9

listen by 28,6 % (40,9 %) and the Turkish ones by 17,4 % (19,7 %) (Ausländerbeauftragte des

Senats von Berlin 1997: 35). Consequently, from 1991 to 1997, the interest of young people

for the German TV channels are declining (- 2,7 points) while their attraction for the Turkish

TV channels increases (+ 14,8 points). The liberalisation of the Turkish waves and the

diversification of the market offer an important role in this renewed interest. On the reverse,

the listening of the radio broadcasts suffers a notorious decline for the German ones (- 12,3

points) and a noticeable decline for the Turkish ones (- 2,3 points). This evolution can be

explained by the irruption of the Turkish television into the European satellite scene, which

propose many musical broadcasts for youngsters (animation, video clips, etc.). The great loser

of the surveys is the press, even if the Turkish press loose relatively less readers than the

German press (- 2,9 points against – 12,3 points).

These consumption trends depend of course on the practice and the knowledge of German

language, which follow the generation change. The younger Turks are the people approached,

the more they are interested in German-speaking rather than in Turkish-speaking media.

However, many of these young people are privileged by information given in the two

languages rather than in one (amongst the 18-24-year-old, 51% read the press in the two

languages and 63,5% watch television in the two languages). If this practice reveals their

double belonging, the choice of the language is also a rational action that compromises with

the market offer. Turkish television is generally preferred for its talk shows, news, variety

shows and sport broadcasts while the German television is chosen for its film programmes.

Concerning the press, the young people rather read the Turkish dailies and the German

weeklies or magazines. Above all, the information on current affairs is mainly followed in

Turkish whereas German is essential in domains not much covered by the Turkish media or

by those who are not much competent.

In the political and institutional sphere, the young people who benefit from multiple

belongings meet a strong media homogeneity leaving little place for them. In Europe, the take

off of the media went hand in hand with the development of the modern concept of the nation,

and contributes to consolidate the national « imagined communities ». Benedict Anderson

(1991) did us a service in identifying the way in which certain forms of mass mediation,

notably at involving newspapers, novels, and other print media, played a key role in

imagining the nation and in facilitating the spread of this form to the colonial world in Asia

and elsewhere. Arjun Appadurai’s general argument is also that « there is a similar link to be



10

found between the work of imagination and the emergence of a postnational political world »

(A. Appadurai 1997). Indeed, press, cinema, radio and advertisement (R. Bachollet et alii

1992) have permitted the standardisation of popular ideologies, to make them homogeneous

and also to exploit them deliberately to ends of propaganda (E. Hobsbawm 1990). Likewise,

in Niklas Luhmann words, « the social function of the mass media is to be found […] in the

memory generated by it » (N. Luhmann 2000: 65).

Today, the role of television is particularly salient. Conceived as a play-educational

instrument at the junction of private (by its use) and collective (as a mass media) spheres,

television is one of the main ways of socialisation (C. Frachon 1993: 66-80). Now the images

echo the received ideas: the immigrant would be a teenager of a foreign origin, rap musician

and tagger, living in an area where of raging unemployment and violence. The image of the

good immigrant is the one of the Black or Maghrebian worker in France, Turk in Germany, or

Black or Asian in Britain, dressed in worker clothes on building sites or roadworks,

stretcherbearer in a hospital, bus driver, or hanged up on the handle of a dustbin truck or on a

broomstick. Disguised by its uniform, the immigrant becomes harmless. Shown sometimes

invisible as a delinquent, sometimes as a victim, the immigrant suffers from an image often

discredited, sometimes from racism (J. ter Wal 2002, S. Cottle 2000). This leads to the debate

on the construction of reality (N. Luhmann 2000, A. Giddens 1984) and more especially, on

the construction of the news (M. Schudson & J. Lichtenberg in J. Curran & M. Gurevitch

2000). In their collective book Making Media, Lawrence Grossberg, Ellen Wartella and D.

Charles Whitney make the basic assumption that « the media are actively helping to produce

the context in which they exist, even as they are themselves the product of that context. […]

The media make the world even as the world makes the media. Descriptions of the media, and

discussions on the meaning, impact and effects of media cannot be separated from a broader

discussion of culture, history and changing relations of power. […] The media are part of the

economy, the history, the social relations of power, and the forms of identity, meaning, and

experience of contemporary life; each is shaping and defining the others » (L. Grossberg et

alii 1998: xvi). As explain the authors, the term of « mediamaking » is « intentionally

ambiguous. It implies that the media are themselves being made while they are simultaneously

making something else » (idem: 7). As well part of the reality and creating the reality, national

media both reproduce and create the discourse on the migrants.



11

At the same time, the explicit and implicit references to the nation are constant in the media.

The « televisual chauvinism » (J. Bourdon 1992: 11) boils down to mention its own country

and its specific problems. The question « how to be accepted as a full journalist when from

immigration origin? » remains indeed very relevant in all the European countries, even if

perhaps less acute in the United-Kingdom where journalists of African, Caribbean, Indo-

Pakistanese and far Asian origin are relatively better represented than the immigrants in other

host countries. The « ‘summons to stay within the community’ [assignation à résidence

communautaire] consists in imprison the journalist of immigrant origin in an immutable

intellectual jail » deplores Nasser Nagrouche (1993: 99), a journalist of North-African origin

in France. The national media tend to consult the journalists of immigrant origin for matters

on Islam, poor neighbourhoods, racism or the Muslim world, confining them on a « forced

specialisation » which reproduces mechanisms of exclusion. Moreover, the national media

often exclude, ignore or undermine and devalue some political voices: minority and

unconventional views, such as the migrants’ ones, are often ignored or ridiculed while

dominant and mainstream positions are privileged.

However, since the mid-1990s, the young generation of Turkish and Kurdish origin multiply

media experiences (radio and television broadcasts, press), especially in Germany. Several

Berlin radios, often dedicated to multicultural relations, devote a part of their air time to

broadcasts presented by young German-Turkish or Kurdish. SFB-Multikulti, which

broadcasts since September 19942, has recruited the singer Erci Ergün immediately after his

well-known Turkish rap group Cartel splitted and just before he creates his own group Erci-E.

Kiss FM delegates also a part of its programmation to young adults of Turkish origin. Above

all, the first Turkish radio in Germany, Radyo Metropol, is created in Berlin on early June

1999; one of its founding members is Özcan Mutlu, also a member of the board of directors of

Immi/Grün, the immigration section of the German Green Party3, and is sitting in a district

commission in Kreuzberg. He intends to compete both with German radios and the

« monopoly » of the Turkish media, while offering to the young people of Turkish and

Kurdish origins a space where they can express and assert their double cultural belonging4. If

Radyo Metropol is a free radio, its creation participates in the open-willingness of the young

Green politicians of Turkish or Kurdish origin to open the German society to « minorities »

                                                
2 FM 106.8 and <http://www.multikulti.de>; <http://user.sireconnect.de/pawelz/sfbmulti. htm>.
3 Its website is led by one of the young politicians of Turkish origin, Adil Oyan:
<http://www.gruene.de/immigruen/>.



12

(Minderheit) as well as to provide the youngsters with viable and well-adapted means of

expression. Cem Özdemir, the well-known thirtied-year-old MP, but also Atti Özdemir,

Nurhan Can, Adil Oyan, Özcan Mutlu, Filiz Demirel and Fatma M. Akyurt symbolise this

young generation engaged in the section Immi/Grün (as spokesmen or consultants) and in the

board of directors of the Green Party.

In France, the smallest proportion of the migrants from Turkey helps to explain that no radio

has been created. On the other hand, like in Berlin, some cultural or communautarian Parisian

radios give some hours weekly to young Turks and Kurds: that is the case of Radio

Méditerranée (FM 88.6) with the programmes Radio Soleil and Orient Express, and of

Fréquence Paris Pluriel (FM 106.3) with the programme Arc-en-ciel. The volunteer presenters

of Arc-en-Ciel, militants in ACORT association (Citizen Assembly of the people from Turkey

since 2002, formerly ATT: Association of the workers from Turkey), emphasise their role as

«mediators» between youngsters and elders. The radio broadcasts also allow them to fully

assume and play with their multiple cultural belonging. As Deniz, one of the founding

members of Arc-en-Ciel, explains: « Our broadcasts are bilingual Turkish/French. That’s

normal since we have grown up in France with Turkish parents. We speak the two languages

equally well, even though some blame us for that. But this is also useful: when we do not

want the elders to understand what is said on the radio, we speak in French or a mix the two

languages »5. Arc-en-Ciel is also a mediator between the young people from Turkey and the

host societies, while organising annual meetings with young people Turks and Kurds from

Europe on the notions and practices of discrimination and citizenship. Their purpose is much

more to claim for a full participation to the host societies where they grew up and from which

they feel sometimes excluded than to react against them.

Lastly, Arc-en-Ciel contributes to the information’s renewal and development on burning

current affairs concerning Turkey as well as host countries. A monthly programme is

dedicated to a current affairs (violence and discrimination, freedom of religion, the minorities

within the Turkish republic, etc.) discussed by the listeners. The broadcast of January 20,

2001 concerning the law on the Armenian genocide voted by the French Parliament some

days earlier, and the controversy which followed, show the impact of the radio on the

                                                                                                                                                        
4 Daniel Bax, “Mit Popmüzik gegen das Monopol”, Süddeutsche Zeitung, Berlin-Seite, 08.06.99.
5 Meeting during the « causeries » of Elele on the topic « The Turkish radios are talking to you! Which are they?
Who are you? », 21.02.97.



13

migrants from Turkey as well as on the Turkish State. The facts can be summed up as

follows: as during each broadcast, Arc-en-Ciel presenters invite the listeners to phone and

take part to a democratic debate on this yet passion issue, to initiate a « fraternal dialog » with

the Armenians and make everyone aware of its « duty of memory »… in short to « break the

taboo that bears upon a dark and tragic page of our common history »; no hitch to be

mentioned during the radio broadcast. However, on January 23, Emin Çolasan, a well-known

leading writer of the nationalist daily Hürriyet, accuses Arc-en-Ciel of anti-Turkish

propaganda and quotes some presenters’ names, endangering the security of one’s mother,

lawyer and journalist in Turkey. He presents Fréquence Paris Pluriel as a « State radio […] in

the same way as the BBC », a categorisation that intends to explain its so-called betrayal

against Turkey. In the same time, several presenters, well-know in the Xth arrondissement of

Paris where many migrants from Turkey are living or working, are approached by angry

compatriots. The presenters then decide to deny the accusations, send a letter to Emin Çolasan

and to the Turkish consulate in Paris, and organise a debate with Rafi Hermonn, a journalist

and member of the Centre for research on the Armenian diaspora. This episode is one of the

most significant for Arc-en-Ciel presenters who deplore the lack of open-mindedness of their

compatriots. Above all, this event is a relevant illustration of the impact of the ethnic media

both on the home and host States, and on the homeland press of which they try to go beyond

the pitfalls.

The participation of the young people of Turkish or Kurdish origin in the press is much more

difficult. Some journalists achieve to publish articles, especially in Germany, but the migrants

from Turkey do not show much concern with the ethnic press created in the host countries.

Perşembe has been the unique serious attempt. This weekly is created in September 2000 in

Berlin by some young German-Turkish people, and sold on Thursdays with the German daily

Tageszeitung. Unfortunately, the experience ends one year later, in August 2001. Written in

German and Turkish, Perşembe was the only newspaper for Turkish people to be distributed

in Germany and not in Turkey. Indeed, Perşembe dealt mainly with migrant issues. The topic

of integration was often tackled in evocative papers (« Das Kultur-Problem », issue 10; or

« Überintegriert », issue 23), expert’s articles (such as Faruk Şen, director of the Centre for

research on Turkey in Essen, issue 25) or politician’s point of view (interview of the MP Cem

Özdemir on the practice of German language amongst the immigrants, issue 8). The

naturalisation was also broadly evocated: most of the papers related to this issue referred to

the deutsche Pass (the German passport), a symbol brilliantly taken up by Muhsin Omurca in



14

his caricatures of Kanakmän, a German-Turkish hero, published in the newspaper6. In so

doing, Perşembe intended to demonstrate that Germany is a country of immigration and that

the young people of migrant origin want a fully social, economic and political integration.

The weekly also published papers in Turkish on the burials of the Turks in Germany (issue

25) and on the German fellows living in Turkey (issue 21). The point was to make the readers

aware of the age of the German-Turkish relationships. Lastly, several articles were dedicated

to racism and discrimination, through skinheads actions reports and a remembrance of the

Reichspogromnacht of November 9-10, 1938 which gave the opportunity to organise public

debates (issue 10). The extremely painful memory of the Jewish genocide in Germany

allowed the German-Turkish journalists of Perşembe to bring a new and mature vision of the

Armenian genocide (several articles in Turkish), as the presenters of Arc-en-Ciel have tried to

do in France. This example also shows the interest of Perşembe in Turkey. Many articles,

always in written Turkish and published in inner pages, dealt with the democratisation process

or the candidature of Turkey to enter the European Union. Perşembe has been a unique

experience thanks to its articles either in German or in Turkish which related both to home

and to the host societies and helped to improve mutual knowledge and relationship.

Last but not least, television remains the Achilles’ heel of these initiatives. As S. Bailly and

D. Beaufort emphasise, the equipment and infrastructure needed to convey images require

higher financial means than for a radio or a newspaper (S. Bailly & D. Beaufort 2000).

However, some experiences have been done, especially in the Netherlands where young

people of Turkish origin have created their own TV broadcasts.

{}{}{}

The ethnic media in the European countries of immigration have experienced an

unprecedented profound change in the 1990s. On the one hand, the development of the

Internet, rather than a challenge to the traditional newspapers (C. Sparks in J. Curran & M.

Gurevitch 2000), contributes to the dynamism of the press production. On the other hand, the

satellite broadcastings have for consequence the establishment of several Turkish and Kurdish

                                                
6 See also his website : <http://www.omurca.de>.



15

television channels in Europe. The link to the territory is disrupted while political and judicial

issues are reinterpreted, especially those related to the Kurdish conflict. For the young people

of Turkish or Kurdish origin, the perception of their territorial, cultural, social and political

belongings evolves, as well as the transnational practices of the second generation (Levitt

Peggy & Waters Mary 2002). Michael Billig (1995) wrote about the banal nationalism of the

nation States. We can describe the contemporary practices of the migrants as banal

transnationalism. « Culture is no longer simply about attachments, allegiances, loyalties,

bonds, roots – in short, subjection » have said Kevin Robins and Asu Aksoy (2001: 688), but

rather on exchange, experimentation and mobility. Since the young people from Turkish and

Kurdish origin are born in European countries and often travel over frontiers, some of them

claim European citizenship.

Globalisation affects citizenship in many ways (S. Castles & A. Davidson 2000). In this

context, the migrants, thanks notably to their media but not only (G. Bertrand & I. Rigoni

2000), contribute actively to the reinterpretation of the notion and practices of citizenship.

Cyberspace and satellite are becoming a vital link and meeting ground for a civic engagement

and political mobilisation in polity (P. Dahlgren in B. Axford & R. Huggins 2001, K. Hill &

J. Hughes 1998). A consequence of the « new media » is the « reworking of political reality »,

which is apparent in a number of trends, such as deterritorialisation of social relations,

decentralisation, transnationalisation, significance of culture and identity, proliferation of

political identities and actors, significance of information and communication technologies in

the constitution of political life (B. Axford & R. Huggins 2001).

More concretely, two main questions should then be asked related to our case study. Firstly,

how can and should the Turkish and Kurdish media adapt themselves to these changes? In his

article on the severe financial crisis the Turkish press suffers since February 2001, Gürsel

Köksal proposes to recover with a quality journalism, « new and serious ». How highlighting

this writing independence and more implicate the migrants whose image remains pejorative in

Turkey? Secondly, what is the participation of the migrants in the media scene of the host

countries? If the ethnic media experiences are developing, they are often local oriented and

mainly co-operative. Overall, the national media do not seem ready to integrate the

conflicting voices of the Turkish and Kurdish migrants, neither young people nor elders.



16

Isabelle Rigoni
EU Marie Curie Research Fellow

Centre for Research in Ethnic Relations, University of Warwick, UK
I.Rigoni@warwick.ac.uk

mailto:I.Rigoni@warwick.ac.uk


17

Tables

Table 1 – The Turkish newspapers en Europe

Newspapers Trends 1rst ed. Eur. Ex. Europe Ex. Germany
Hürriyet liberal, nationalist 1971 160 000 107 000
Türkiye religious, nationalist 1987 65 000 40 000
Sabah liberal 1996 40 000 25 000
Cumhuriyet liberal, left-wing 1996 25 000 20 000
Tercuman* religious, conservative 1971 - 19 000
Milliyet liberal 1972 25 000 16 000
Yeni Günaydın* liberal, conservative 1974 - 14 000
Zaman conservative, religious 1990 16 000 13 000
Özgür Politika left-wing, pro-Kurdish, nationalist 1995 15 000 10 000
Milli Gazete** religious 1973 12 000
Emek*** left-wing 1996 12 000 8 000
Aydınlık* left-wing kemalist 1992 - 5 000
Ortadoğu right-wing nationalist 1996 - 3 000
Cumhuriyet-Hafta liberal, left-wing 1990 5 000 5 000
Dünya-Hafta scientific 1990 2 500 2 500

* Datas of 1993
** Only by subscription or in associations
*** Called Evrensel until the end of 1996

Sources : Zentrum für Türkeistudien (1997: 36); Yasemin Karakaşoğlu (1994: 452).

Table 2 – The Turkish satellite TV and its establishment in Europe

Transmitter Owner Satellites Transm. in Tk Transm. in Eur. Target Trend
atv Dinç Bilgin, Onay Bilgin

Medya Grup
Eutelsat II F2
Türksat 1C

06.93 to 10.96
since 10.96

06.93 to 10.96
since 10.96

Turkey Commercial

atv-
International

Dinç Bilgin, Onay Bilgin
Medya Grup

Türksat 1B - 04.96 to 10.96 Abroad Commercial

Cine 5 Erol Aksoy Eutelsat II F2
Türksat 1B
Türksat 1C

03.94 to 01.95
01.95 to 10.96
since 10.96

03.94 to 01.95
01.95 to 10.96
since 10.96

Turkey Commercial
(coded)

Euro D Groupes Doğan (60%)
Doğuş (20%)
Tekfen (20%)

Türksat 1B
Türksat 1C -

03.96 to 10.96
since 10.96

Abroad Commercial

Euroshow Erol Aksoy
Hürriyet
Sabah

Türksat 1B
-

04.95 to 10.96 Abroad Commercial

HBB Bilgi Hasoğlu
(HAS-Holding)

Eutelsat II F3
Türksat 1B
Türksat 1C

10.92 to 01.95
01.95 to 10.96
since 10.96

10.92 to 01.95
01.95 to 10.96
since 10.96

Turkey Commercial



18

InterStar Cem Uzan
Rumeli Holding

Eutelsat II F2 since 10.90 since 10.90 Turkey Commercial

Kanal 6 ? Eutel II F4-M
Türksat 1B

11.92 to 11.94
since 11.94

Turkey Commercial

Kanal 7 Kombassan-Hold. (20%)
80% other shareholders

Türksat 1B
Türksat 1C

08.95 to 10.96
since 10.96

08.95 to 10.96
since 10.96

Turkey
Abroad

Religious
pro-Refah

Kanal D Groupes Doğan (60%)
Doğuş (20%)
Tekfen (20%)

Eutel II F4-M
Türksat 1B
Türksat 1C

02.94 to 11.94
11.94 to 10.96
since 10.96

02.94 to 11.94
11.94 to 10.96
since 10.96

Turkey Commercial

KanalMarket Ahmet Özal Eutel II F4-M 09.93 to 02.94 09.93 to 02.94 Turkey Commercial
(tv-shop.)

Kral TV Cem Uzan Eutelsat II F2 since 07.93 Turkey Commercial
(musical)

Med-TV,
Medya-TV

Orion
Eutelsat

since 03.95 Kurds Pro-Kurdish

Number 1
TV

Eutelsat II F3 1996 1996 Turkey Commercial
(musical)

NTV Cavit Çalar Eutelsat II F2 since 12.96 since 12.96 Turkey Commercial
(musical)

Satel 2 Sabah Holding Eutelsat II F2 since 11.94 since 11.94 Turkey Commercial
Show TV Erol Aksoy (100%) Eutelsat II F2

Türksat 1B
Türksat 1C

03.92 to 01.95
01.95 to 10.96
since 10.96

03.92 to 01.95
01.95 to 10.96
since 10.96

Turkey Commercial

STV
Samanyolu

Gorinzont 22
Statsionar 12
Türksat 1B
Türksat 1C

1994 to
1996
08.96 to 10.96
since 10.96

1994 to
1996
08.96 to 10.96
since 10.96

Religious
(Fethullah
Gülen)

Tele On Cem Uzan Eutelsat II F2 01.92 to 04.93 01.92 to 04.93 Turkey Commercial
TGRT Enver Ören

Mucahit Ören
İhlas-Holding

Eutelsat II F3
Eutelsat II F2

04.93 to 12.95
since 12.95

04.93 to 12.95
since 12.95

Turkey
Abroad

Nationalist
Religious
(Türkiye)

TRT 1 State Intelsat 604
Eutelsat II F1
Türksat 1C

1994-96
1996
26.09 to 25.10.96

Turkey State

TRT 2 State Intelsat 604
Eutelsat II F1
Türksat 1C

1994-96
1996
26.09 to 25.10.96

Turkey State

TRT 3 State Intelsat 604
Eutelsat II F1
Türksat 1C

1994-96
1996
26.09 to 25.10.96

Turkey State

TRT 4 State Intelsat 604
Eutelsat II F1
Türksat 1C

1994-96
1996
26.09 to 25.10.96

Tele-
educati
on

State

TRT-Int State Eutelsat II F1
Kabel
Türksat 1C

since 02.90
since 01.04.91
since 10.96

Abroad State

Sources : Zentrum für Türkeistudien (1997: 31-32); Stéphane de Tapia, Mohammed Charef & Catherine
Gauthier (1997); documents of associations. See also A. Aksoy & K. Robins 2000.



19

Table 3 – Newspapers and magazines of Kurdish migrants from Turkey in Europe*

Newspapers** Organisation / Publisher Place of publishing Language Theme

Armanc (1979) Kurdistan Democratic
Workers Union

Uppsala (Sweden) Kurmancı Politics

Avasîn Kurmancı, Turkish Culture
Ayre (1985-88) Ebubekir Pamukçu (ed.) Sweden Zaza Culture, politics
Azadîya Welat (1996)7 Istanbul (Turkey) Kurmancı Culture, politics
Berbang (1980) Federation of Kurdistan

Associations
Stockholm (Sweden) Kurmancı, Sorani,

Zaza
Bergeh (1989) Vällingy (Sweden) Kurmancı, Turkish Politics, culture,

sciences
Berhem (1988) Mustafa Düzgün (ed.) Stockholm (Sweden) Kurmancı, Zaza,

Turkish
Politics, history,
culture

Berxwedan (1985) PKK - Feyka Bonn (Germany) Kurmancı, Turkish Politics
Bilan (1988) Institut kurde de Bruxelles Brussels (Belgium) French Culture, politics
Bîrnabûn Turkish Anatolian Kurds
Bulletin (1984-87) Kurdish Institute in Bonn Bonn (Germany) German Culture, politics
Bulletin de liaison et
d'information (1983)

Institut kurde de Paris Paris (France) French and others Press review

Bulletin trimestriel
d'information (1989)

Institut kurde de Bruxelles Brussels (Belgium) French, English,
Dutch, Turkish

Press review

Bultena Parlamenta
Kurdistanê Li Derveyî
Welat

Kurdish Parliament in
exile

Kurmancı, Turkish Politics

Bulletin du PSK (1995) Socialist Party of Turkish
Kurdistan (TKSP)

Stockholm (Sweden) French Politics

Çira (1995) Kurdish Writers'
Association

Järfälla (Sweden) Kurmancı, Sorani Culture, literature

Çiya (1965-70) Hemreş Reşo (ed.) West-Berlin (Germ.) Kurmancı Politics, culture
Demokrasi Turkish Politics
Demokrat (1988) D. Jeli (ed.), TSKP -

Komkar
Stockholm (Sweden) Kurmancı, Turkish Politics

Dengê Komkar (1979) TSKP - Komkar Köln (Germany)
Huddinge (Sweden)

Kurmancı, Turkish Politics

Dengê Yekitiyê (1983) Union der Demokraten
Kurdistans

Ratingen (Germany) Kurmancı, Turkish Politics, culture

Dersîm Turkey Zaza
Desmala Sure Uppsala (Sweden) Zaza, Sorani Culture, literature
Didar Kurdish Youth Federation Stockholm (Sweden) Kurmancı, Sorani Kurdish youth
Dossier du Kurdistan PKK - Feyka Paris (France) French Politics
Dossier Kurdistan Institut kurde de Bruxelles Brussels (Belgium) French, Dutch,

English
Politics, culture

Dugir (1995) Dr. Said Mele (ed.) Hässelby (Sweden) Kurmancı Culture, literature
Feyka-Info PKK - Feyka Bonn (Germany) German Politics
                                                
7 - Follows Ülke and Welatê Me.



20

Helwest (1995) Lokman Polat (ed.) Spanga (Sweden) Kurmancı Culture, literature
Hêvi (1981) Kurdistan Democratic

Workers Union
Spanga (Sweden) Kurmancı For children

Hêvi (1983) Institut kurde de Paris -
Helkewt Hekim

Paris (France) Kurmancı, Sorani,
Zaza

Literature

Hêvi (1997)8 Köln (Germany) &
Istanbul (Turkey)

Turkish, Kurmancı Information, politics

Hêviya Gel (1977-79) Kurdistan Socialist Mvt Stockholm (Sweden) Kurmancı, Turkish Politics
Info-Blad (1988) Institut kurde de Bruxelles Brussels (Belgium) Dutch Culture
Informations Bulletin
Kurdistan9

Komkar Köln (Germany) German Politics

International Journal of
Kurdish Studies

Kurdish Library New York (USA) English

Isot (1985) Kurdistan Democratic
Workers Union
Mamoste (caricaturist)

Spanga (Sweden) Kurmancı Caricatures

Jîna Serbilind PKK - Feyka Turkish For women
Jiyan (1986-88) Association of the doctors

of Kurdistan in Europe -
Najat Mahwi (ed.)

West-Berlin (Germ.) Kurmancı, German Medecine, history,
culture, politics

Jiyan Komjin (Komkar) Köln (Germany) Turkish, Kurmancı,
German

For women

Kine Em Komciwan (Komkar) Köln (Germany) Turkish, German For youngsters
Komkar Info Komkar Several countries European languages Politics
Kormiskan Zaza
Kurdish Newsletter Kurdish Study Group at

Deakin University
Melbourne
(Australia)

English Studies

Kurdish Observer (87) Kurdish Cultural Centre
(PKK - Feyka)

London (UK) English Politics

Kurdistan Heute Bonn (Germany) German
Kurdistan Info PKK - Feyka Several countries European languages Politics
Kurdistan News International Association

for Human Rights in
Kurdistan (IMK e.V.)

Bonn (Germany) German, English Human rights

Kurdistan Report (83) ERNK - PKK - Feyka Several countries European languages Politics
Kurdistan Rundbrief10 PKK - Feyka Berlin (Germany) German Politics
Kurmançî Institut kurde de Paris Paris (France) Kurmancı Culture
Mizgîn (1983-86) Kurdish Institute of Bonn

Red Cross
Bonn (Germany) Kurmancı, German Culture, society,

health
Niştiman (1983) KOÇ-KAK Spanga (Sweden) Kurmancı, Turkish
Mamosta-y Kurd
(1989)

Ferhad Shakely (ed.) Sollentuna (Sweden) Sorani Culture, literature

Nû Bihar (1992) Sabah Kara (ed.) Istanbul (Turkey) Kurmancı Culture, art
Nûdem (1991) Firat Cewerî (ed.) Järfälla (Sweden) Kurmancı Culture, art

                                                
8 - Follows Hazadi, Denge Hazadi and Ronahi.
9 - Informations Bulletin Kurdistan: <http://members.aol.com/Kurdkom kar>. Since the issues 61/62 of Septembre 1995, the
newspaper model looks like the one of Feyka’s Kurdistan Report.
10 - Kurdistan Rundbrief: <R.Loetzer@TBX.BerliNet.de>; <http://www.ber linet.de/kurdistan>.



21

Nû Roj (1997) TKSP Dotmund (Germ.) Turkish, Kurmancı Info, politics
Özgür Halk Turkish
Özgür Politika11 HADEP Ankara, Bonn, Brss. Turkish Politics
Pîr Turkey Zaza Politics, culture
Piya Ebubekir Pamukçu (ed.) Skärholmen

(Sweden)
Zaza, Turkish,
English

Politics, culture

Rastiya Kurdistan Union der Kommunisten
Kurdistan

Köln (Germany) Turkish Politics

Rê (1988) Hasan Özgül Gross-Gerau
(Germany)

Kurmancı, Turkish,
German

Politics, racism

Rews'en Kurmancı Culture
Riya Azadî
(Özgürlük Yolu)

TSKP - Komkar Kurmancı, Turkish Politics

Rızgari Rızgari Duisburg (Germ.) Kurmancı, Turkish Politics, culture
Roja Nû (1983) Komkar Stockholm (Sweden) Kurmancı Politics, culture, art
Ronahi Kurmancı
Stêrka Ciwan PKK - Feyka Turkish Kurdish youth
Serxwebûn (1982) PKK - Feyka Germany Turkish Politics
Studia Kurdica (1984) Institut kurde de Paris Paris (France) Kurmancı, Sorani,

Turkish, French
Studies

Têkoşer (1979-87) Union des travailleurs et
étudiants kurdes

Brussels (Belgium) Kurmancı, Turkish

Tija Sodirî Frankfurt (Germ.) Zaza
Türkei Kritisch (1989) TÜDAY Köln (Germany) German Human rights
Ware Balersbronn (Germ.) Zaza
Yekîti (1983) Kommunistischen Partei

Kurdistans
Duisburg (Germany) Kurmancı, Sorani,

Turkish
Politics

Zülfikar PKK - Feyka Turkish Politics (Zaza Alevi)

* This table is not exhaustive but provides a large description of the press of the Kurdish migrants from Turkey in Europe.
** The dates in brackets are those of the first and last editions.

Sources : Kurdish associations; websites including: Kurdish Library and Documentation Center (Stockholm) <http://www.
marebalticum.se/kurd/>, Kurdistan Web <http://www.Humanrights.de/~kurdweb/>; Berliner Institüt für Vergleichende
Sozialforschung (ed.) (1991).

                                                
11 - Özgür Politika: <http://www.ozgurpolitika.org>.



22

Bibliography

Aksoy Asu & Robins Kevin (2000), “Thinking across Spaces. Transnational Television from
Turkey”, European Journal of Cultural Studies, 3(3), p.343-365.

Anderson Benedict (1991), Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of
Nationalism, London, Verso.

Appadurai Arjun (1997), Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization,
Minneapolis, University of Minnesota Press.

Ausländerbeauftragte des Senats von Berlin (1997), Berliner Jugendliche türkischer Herkunft,
Berlin, Senatsverwaltung für Gesundheit und Soziales.

Axford Barrie& Huggins Richard (ed.) (2001), New Media and Politics, London, Sage.

Bachollet R., Debost J.-B., Lelieur A.-C., Peyrière M.-C. & Yamgnane K. (1992), Negripub,
Paris, Somogy.

Bailly S. & Beaufort D. (2000), Média Résistance. Un écho pour des voix discordantes, Paris,
Karthala.

Berliner Institüt für Vergleichende Sozialforschung (ed.) (1991), Kurden im Exil. Ein
Handbuch kurdischer Kultur, Politik und Wissenschaft, Berlin, Parabolis.

Bertrand Gilles & Rigoni Isabelle (2000), "Turcs, Kurdes et Chypriotes devant la Cour
européenne des droits de l'homme : une contestation judiciaire de questions politiques",
Études internationales (Canada), 31(3), septembre, p.413-442.

Billig Michael (1995), Banal Nationalism, London, Sage Publications.

Bourdon Jérôme (1992), “Le programme de télévision et l’identité nationale”, Médias-
pouvoirs, nº28, octobre.

Castles Stephen & Davidson Alastair (2000), Citizenship and Migration. Globalization and
the Politics of Belonging, London, Macmillan Press.

Cottle Simon (ed.) (2000), Ethnic Minorities and the Media. Changing Cultural Boundaries,
Buckingham, Open University Press.

Curran James & Gurevitch Michael (2000), Mass Media and Society, London, Arnold.

De Tapia Stéphane, Charef Mohammed & Gauthier Catherine (1997), La circulation
migratoire dans les diasporas ouvrières de la Méditerranée, Poitiers, Rapport Migrinter
pour le ministère de l’Education nationale et de la Culture, non published.

Frachon Claire (éd.) (1993), Télévisions d’Europe et immigration, Paris, La Documentation
française.



23

Georgiou Myria & Silverstone Roger (-), Mapping Diasporic Minorities and Their Media in
Europe. Studying the Media. Investigating Inclusion and Participation in European
Societies, European and Transnational Communities, Working Paper for the project
“Diasporic Minorities and their Media: A Mapping”, European Media Technology and
Everyday Life Network (EMTEL 2), www.lse.ac.uk/Depts/Media/EMTEL/Minorities.

Giddens Anthony (1984), The constitution of Society: Outline of the Theory of Structuration,
Cambridge, Polity.

Grojean Olivier, L'Affaire Öcalan dans la presse. Analyse comparée France/Allemagne, IEP
de Rennes, Mémoire de fin d'année, sous la direction de Gilles Dorronsoro.

Grossberg Lawrence, Wartella Ellen & Whitney D. Charles (1998), MediaMaking. Mass
Media in a Popular Culture, London, Sage.

Hill Kevin & Hughes John (1998), Cyberpolitics: Citizen Activism in the Age of the Internet,
Lanham, MD: Rowman & Littlefield.

Hobsbawm Eric (1990), Nation and Nationalism since 1870: Programme, Myth, Reality,
Cambridge, Cambridge University Press.

Husband Charles, Beattie Liza & Markelin Lia (-), “The Key Role of Minority Ethnic Media
in Multiethnic Societies: Case Study, UK”, Research Paper, International Media Working
Group Against Racism and Xenophobia (IMRAX) and the International Federation of
Journalists (IFJ), www.ifj.org.

Karakaşoğlu Yasemin (1994), Ausländer in der Bundesrepublik Deutschland. Ein Handbuch,
Opladen, Leske + Budrich (Zft).

Levitt Peggy & Waters Mary (ed.) (2002), Transnational Practices and the Second
Generation, New York, Russell Sage Foundation.

Luhmann Niklas (2000), The Reality of the Mass Media, Cambridge, Polity Press.

Lull James (2000), Media, Communication, Culture, Cambridge, Polity Press.

Marthoz Jean-Paul (2001), “Médias et ‘va-et-vient’ communicationnel des diasporas” in
Reynald Blion et Isabelle Rigoni (éd.), D'un voyage à l'autre. Des voix de l'immigration
pour un développement pluriel, Paris, Karthala, Institut Panos, p.189-205.

Nagrouche Nasser (1993), “L’assignation à résidence communautaire”, Mscope, nº4, avril.

Reporters sans frontières (1998), Turquie : les atteintes à la liberté de la presse persistent,
Paris, octobre.

Rigoni Isabelle (2001), Mobilisations et enjeux des migrations de Turquie en Europe de
l’Ouest, Paris, L’Harmattan, "Logiques sociales".

Rigoni Isabelle & Blion Reynald (éd.) (2001), D'un voyage à l'autre. Des voix de
l'immigration pour un développement pluriel, Paris, Karthala, Institut Panos.



24

Rigoni Isabelle (2000), "Med-TV dans le conflit kurde", Confluences Méditerranée, n°34, été,
p.45-52.

Robins Kevin & Aksoy Asu (2001), “From Spaces of Identity to Mental Spaces: Lessons
from Turkish-Cypriot Cultural Experience in Britain”, Journal of Ethnic and Migration
Studies, 27(4), p.685-711.

Robins Kevin (2001), “Au-delà de la communauté imaginée ? Les médias transnationaux et
les migrants turcs en Europe”, Réseaux, n°107, p.20-39.

Ter Wal Jessica (ed.) (2002), Racism and Cultural Diversity in the Mass Media. An Overview
of Research and Examples of Good Practice in the EU Member States, 1995-2000,
Vienna, European Monitory Centre on Racism and Xenophobia (EUMC).

Zentrum für Türkeistudien (1997), Kurzfassung der Studie zum Medienkonsum der türkischen
Bevölkerung in Deutschland und Deutschlandbild im türkischen Fernsehen, Essen,
Zentrum für Türkeistudien.


